dziennik elektroniczny

Pedagog szkolny:

 mgr Anna Bojakowska

 

     GODZINY PRACY PEDAGOGA SZKOLNEGO

Poniedziałek: 8.50 – 9.35

( konsultacje dla rodziców, praca bieżąca)

 Wtorek: 12.20 – 14.35

(konsultacje dla rodziców, terapia indywidualna)

 Środa: 12.20 – 14.35

(terapia indywidualna, konsultacje dla rodziców)

 Piątek: 9.40 – 10.25

(praca bieżąca,zespół samokształceniowy, konsultacje z PPP w Lubinie)

 

 Na stronie www.adhd.org.pl można zapoznać się z "Prośbą Twojego dziecka" oraz innymi interesującymi wiadomościami dla rodziców.

Zapraszamy do poczytania ciekawych artykułów za pośrednictwem strony:  http://www.ppp.powiat-lubin.pl/publikacje.html

 

Wskazówki dla rodziców, jak skutecznie chwalić

W zależności od wieku dziecka różnie dobieramy treść wypowiedzi i słownictwo, jednak zasady skutecznego chwalenia pozostają te same.

  • Chwal uczciwie. Jeśli dziecku coś się nie udało, nie wmawiaj mu, że wszystko poszło wspaniale. W takiej sytuacji najlepiej jest pochwalić za włożony wysiłek, docenić pracę, a następnie delikatnie wytłumaczyć, co można (i w jaki sposób) jeszcze poprawić.
  • Unikaj pochwał nawiązujących do wcześniejszych niepowodzeń dziecka.

Zwroty typu: „No, choć raz posprzątałeś/-łaś pokój”, „Nareszcie udało ci się dokładnie posprzątać pokój”, „Zawsze było u ciebie tak niechlujnie, może teraz to się zmieni” są w gruncie rzeczy ukrytą krytyką, a nie pochwałą. Zdanie „Choć raz posprzątałeś/-łaś swój pokój” mówi między wierszami: „Jesteś niechlujem i zbyt rzadko sprzątasz”.

Zdanie: „Nareszcie udało ci się posprzątać” mówi z kolei: „Do tej pory byłaś/-łeś niekompetentny, sprzątanie cię przerastało”. Nawiązania tego rodzaju dziecko odbiera jako wypominanie mu dawnych błędów czy niepowodzeń, a to działa demotywująco.

  • Chwaląc, dawaj do zrozumienia, że spodziewasz się po dziecku czegoś dobrego. Powiedz:
„To, jak posprzątany jest twój pokój, pokazuje, że świetnie potrafisz utrzymywać czystość. Cieszę się, że mogę na tobie polegać”.
  • Unikaj wyrazu „ale”. Rujnuje pochwałę. Jeśli uważasz, że dziecko powinno zrobić coś
jeszcze nie mów: „Cieszę się, że posprzątałeś/-łaś swój pokój, ale szkoda, że ubrania nadal leżą na krześle”. Powiedz raczej: „Cieszę się, że posprzątałeś/-łaś swój pokój. Jeszcze tylko te rzeczy na krześle i zadanie będzie w pełni wykonane!”
  • Chwal częściej niż krytykuj. Dziecko często nagradzane i chwalone stara się zachowywać
jeszcze lepiej. Z kolei dziecko stale krytykowane dochodzi do wniosku, że jego wysiłki i tak nie mają sensu.
  • Chwal każdy mały kroczek dziecka ku lepszemu zachowaniu lub lepszym wynikom.
  • Chwaląc, podkreślaj pozytywne konsekwencje działań dziecka. Mów na przykład: „Jaki

tu porządek! Od razu lepiej się tu czuję. I łatwiej można znaleźć wszystkie potrzebne rzeczy!”.

Dzieci bez względu na wiek lubią być doceniane. Jeśli rodzice chwalą je często, podkreślając jednocześnie ich wysiłek, są zmotywowane do dalszych starań. 

Autor nieznany
(treść ciągle aktualna)

 

 "Gdyby alkohol mógł się przedstawić i przemówić"

Przyznać muszę, że byłem i jestem złodziejem w najgorszym - po ludzku sądząc - wydaniu. Kradnę rodzinie najlepszych ojców i synów. Kościołowi najwierniejsze dzieci. Ojczyźnie najzdolniejszych obywateli. Szkole i nauce najtęższe umysły. Rodzinie ludzkiej najpierwsze jednostki. A jednak cieszę się dotąd wolnością i mianem najlepszego dobroczyńcy ludzkości, przyjaciela człowieka, towarzysza jego radości i smutków. Ja jestem na świecie największym gangsterem i przywódcą mafii, która codziennie uśmierca miliony, zabierając im wszystko. Włamuję się do kieszeni, domów, serc i rodzin. Tylko ja znam klucze do wszystkich zamków, skarbnic i Mój gang nie boi się szubienicy, bo mam w swoim gronie przedstawicieli wszystkich warstw społecznych, nie wyłączając sprawujących władzę i wymierzających sprawiedliwość. Jestem panem, monarchą, władcą. Mnie służą rządy, stawiając na czołowym miejscu w czasie bankietów i przyjęć. W mojej obecności decyduje się o losach świata, życiu i śmierci, ubija interesy... Moje zdanie w każdej sprawie jest ostateczne. Przy mnie ludzie bawią się, tańczą, płaczą, umierają. Walą się trony jeden po drugim, kurczą imperia, upadają rządy, tylko moje imperium nie kurczy się i nie upada, choć niesie zagładę. Niszczę wszystko i wszystkich. Piękne dzieci, wspaniałą młodzież przemieniam w zbrodniarzy. Zapełniam nimi szpitale i zakłady poprawcze. Bogatych zamieniam w nędzarzy. Zdrowych w chorych. Mądrych w głupich. Kołyski w trumny. Miasta w cmentarze... Któż mnie nie doświadczył? Któż mnie nie zna? I to dziecko mego przyjaciela pijaka. I ta poniewierana żona. Znają mnie dobrze kapłani, załamując ręce nad owocami wieloletniej pracy. Znają mnie izby wytrzeźwień, sądy, więzienia, ale też i szkoły, dyskoteki.
    Teraz nie muszę się już chyba dłużej przedstawiać? Mam nadzieję, że i wy nie zrazicie się do mnie i tylko u mnie szukać będziecie mocy, szczęścia, tak jak szukają miliony. Że i was nie zabraknie w mojej armii, z którą od lat zdobywam ... piekło !

Autor nieznany

 

WSKAZÓWKI  DLA  RODZICÓW  DZIECI  CZYTAJĄCYCH  PONIŻEJ  POZIOMU  KLASY

¨       Motywować swoje dziecko do codziennego czytania poprzez stosowanie pochwał za trud włożony w czytanie.

¨       Opracować z dzieckiem listę nagród za poprawne przeczytanie wybranego krótkiego tekstu ( np. wspólna gra w jakąś grę planszową, przygotowanie dziecku ulubionego dania, przejażdżka rowerami do lasu, wspólna kolacyjka przy świeczkach, drobne smakołyki, itp.

¨       Nagrywać dziecko w czasie czytania na magnetofon , by mogło usłyszeć, jak czyta bez przygotowania i po osiągnięciu płynności czytania.

¨       Wybierać dla dziecka do czytania atrakcyjne teksty, najlepiej anegdoty    (najlepiej ocenzurowane wcześniej ) i nakłaniać je do opowiedzenia ich własnymi słowami lub do nauczenia się ich na pamięć.

¨       Kontrolować efekty pracy dziecka, ale nie poprawiać źle przeczytanych wyrazów.

¨       Być z dzieckiem w trakcie czytania.

¨Zlecać dziecku przeczytanie fragmentów programu telewizyjnego („Sprawdź, co teraz będzie w telewizji.”)  lub przepisu kulinarnego.

¨       Pomagać dziecku w czytaniu obszernych lektur . Można opowiedzieć mu również niektóre rozdziały książki . Należy zadawać dziecku pytania do przeczytanego przez nie  fragmentu .

 

Pozytywne wychowanie dzieci  – PRZEWODNIK


Jak pomóc swojemu dziecku w przygotowaniach do sprawdzianu, nie mając wiedzy pedagogicznej ?”

Test , który piszą szóstoklasiści przed ukończeniem szkoły podstawowej, sprawdza pięć kluczowych umiejętności :

-          czytanie,

-          pisanie,

-          rozumowanie,

-          korzystanie z informacji,

-          wykorzystywanie wiedzy w praktyce.

Każda z tych umiejętności jest niezbędna w dorosłym życiu. Bez nich dorosły człowiek jest bezradny i bezbronny. Jesteśmy zmuszeni do czytania długich umów, często bardzo trudnych do zrozumienia, gdy kupujemy coś na raty, nabywamy telefon komórkowy na abonament  lub przyjmujemy się do pracy. Niejednokrotnie wypełniamy różnorodne ankiety, testy bądź PIT –y. To wszystko czeka wasze dzieci.  Umiejętności te można zdobyć nie tylko w szkole. Każdy rodzic może pomóc swojemu dziecku rozwijać te kompetencje , nawet wtedy, gdy nie żadnej wiedzy pedagogicznej.

Jak to robić ?

1. Podsuwać dziecku do rozwiązywania rozmaite krzyżówki, szarady, rebusy, zagadki logiczne.

2. Zlecać mu odczytywanie różnorodnych instrukcji, przepisów kulinarnych.

3. Zaproponować wyszukiwanie konkretnych programów telewizyjnych w gazecie.

4. Wymagać od dziecka wypełniania druków pocztowych, ankiet, itp.

5. Polecić mu wyszukanie na mapie konkretnego miejsca oraz dokonanie obliczeń, dotyczących czasu potrzebnego na dojazd do tego miejsca, itp.

6. Zaproponować mu zabawę w podchody po mieście z wykorzystaniem planu tego miasta.

7. Wymagać od dziecka podawania przekonujących i poprawnie sformułowanych argumentów, gdy prosi o kupienie czegoś lub pozwolenie na coś.

8. Proponować mu wyszukiwanie na czas konkretnych informacji w dowolnym słowniku, który mamy w domu..

9. Bawić się razem z nim mapą i atlasem w wyszukiwanie konkretnych miejsc, mierząc czas dla uatrakcyjnienia zabawy.

10. Świecić dobrym przykładem i ... czytać książki !  Nie wypada zasłaniać się brakiem czasu i innymi wymówkami.

11. Dołożyć wszelkich starań, by dziecko czytało sprawnie, najlepiej powyżej normy swojej klasy.

12.  Ograniczyć mu oglądanie filmów, zwłaszcza przeznaczonych dla dorosłych.

13.  Wspólnie z dzieckiem oglądać pożyteczne programy popularnonaukowe.

14.  Polecić mu napisanie instrukcji do narysowania jakiegoś rysunku lub   narysować coś do ułożonej przez nas instrukcji. Oto przykład :

INSTRUKCJA  DO  RYSUNKU

            Narysuj bałwana, składającego się z trzech kół. Podstawę tworzy koło o średnicy 6 cm. Na nim opiera się koło o średnicy 3,5 cm. Koło tworzące głowę ma tylko 2 cm średnicy. W miejsce oczu narysuj dwa prawoskrętne ślimaczki. Zamiast nosa wstaw pytajnik z wydatną kropką, która zastąpi usta.  Uszy bałwana stanowią kwiatki z czterema owalnymi płatkami w kolorze czerwonym. Na głowie bałwanka narysuj różowy wiklinowy koszyczek. Na złączeniu głowy i drugiego koła namaluj czarną muszką ( jak do garnituru ). Wzdłuż drugiego koła narysuj dwie szerokie lekko zgięte łapy. W lewej łapie bałwan trzyma flagę na kiju, który sięga do połowy koszyczka. Flagę tworzy prostokąt  o bokach 3 cm na 2 cm w kolorze niebieskim. Na jej środku namaluj czerwone jabłko. Przez środek bałwana od muchy począwszy biegną w dół różne guziki : na drugim kole są to trzy żółte trójkąciki, a na dolnym kole – cztery kwadraciki w kolorze

 

Autorem tekstów jest pani Agata Szymańska n-lka j. polskiego w naszej szkole.