Strona główna

Porządek mszy świętych

Kościoły naszej parafii

Ogłoszenia parafialne

Sakramenty

Liturgiczna służba ołtarza

Cmentarz parafialny


Kalendarz liturgiczny

Salezjanie Księdza Bosko

Chór parafialny

Kontakt

 

Szkoły w naszej parafii:

Szkoła Podstawowa
w Szklarach Górnych

Szkoła Podstawowa
w Szklarach Dolnych

 

 

Oficjalna Strona
Wsi Szklary Górne

REGULAMIN CMENTARZA PARAFIALNEGO W SZKLARACH GÓRNYCH

  1. Cmentarz parafialny jest miejscem świętym, świadectwem wiary w życie pozagrobowe i wyrazem szacunku dla zmarłych.
  2. Właścicielem i Administratorem cmentarza parafialnego jest Parafia p.w. Św. Apostołów Piotra i Pawła w Szklarach Górnych, tel. 76 844 84 60.
  3. Wszelkie prace dotyczące funkcjonowania cmentarza, pochówku i prac wykonywanych na cmentarzu powinny być uzgadniane z Administratorem cmentarza. Każdy zakład pogrzebowy, który świadczy usługi na cmentarzu ponosi koszty utrzymania cmentarza!
  4. Opiekunem cmentarza, a zarazem chowającym na cmentarzu parafialnym jest zakład pogrzebowy „FENIX”. Do obowiązków zakładu pogrzebowego „FENIX” należy na swój koszt: wywożenie śmieci, koszenie trawy, utrzymanie porządku na cmentarzu.
  5. Biorąc inny zakład pogrzebowy do pochowania zmarłego niż zakład pogrzebowy „FENIX” płacimy dodatkowo 500 zł celem pokrycia kosztów: wywożenia śmieci, koszenia trawy, utrzymania porządku na cmentarzu na okres 20 lat.
  6. Za pochowanie na cmentarzu i za inne działania dotyczące użytkowania cmentarza (m.in. wjazd na teren cmentarza, rezerwacja grobu, stawianie grobu, ekshumacja) pobierane są ofiary.
  7. Sprawy związane z cmentarzem załatwiane są w Kancelarii Parafialnej w godzinach urzędowania cmentarza, a sprawy pogrzebowe w dowolnym czasie.
  8. Usytuowanie grobu i jego wymiary muszą być zgodne z planem zagospodarowania cmentarza ora wskazaniami na indywidualnym zezwoleniu.
  9. Ekshumacja zwłok lub szczątków jest dopuszczalna zasadniczo w okresie od 15 października do 15 kwietnia po przedstawieniu administracji cmentarza na piśmie decyzji kompetentnego organu.
  10. Rodzina zmarłego lub inni opiekunowie są zobowiązani do utrzymania porządku na grobie zmarłego i w pobliskim otoczeniu.
  11. Na grobach można ustawiać bądź zmieniać nagrobki tylko po uprzednim pisemnym zezwoleniu administratora. Aby uzyskać zgodę należy przedstawić projekt nagrobka oraz uiścić ofiarę.
  12. Zakazuje się:
    1. Samowolnej zmiany wystroju cmentarza (usuwanie i sadzenie drzew, usuwanie zabytkowych pomników);
    2. Zakłócania ciszy, porządku i powagi miejsca;
    3. Picia alkoholu, palenia papierosów, używania środków odurzających;
    4. Zanieczyszczania, wprowadzania psów, ingerowania w obce nagrobki;
    5. Poruszania się pojazdami mechanicznymi i jednośladowymi, poza przypadkami związanymi z funkcjonowaniem cmentarza;
    6. Wszystkiego, co jest obce świętości cmentarza.
  13. Odpady i śmieci (tylko cmentarne) powinny być składowane jedynie w wyznaczonym na ten cel miejscu.
  14. Stare nagrobki po remoncie oraz gruz wywozi poza teren cmentarny remontująca firma.
  15. Cmentarz jest ubezpieczony przez Administratora cmentarza w zakresie OC. Nie dotyczy to ubezpieczenia nagrobków.
  16. Zarząd cmentarza nie odpowiada za szkody na grobach powstałe na skutek klęsk żywiołowych, kradzieży i aktów wandalizmu oraz za rzeczy pozostawione bez nadzoru.

 

Przepisy niniejszego Regulaminu są zgodne z ustawą o cmentarzach i chowaniu zmarłych z dnia 31 stycznia 1959 roku oraz z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Zdrowia i Opieki Społecznej w sprawie urządzania cmentarzy, prowadzenia ksiąg cmentarnych oraz chowania zmarłych z dnia 20 października 1972 roku, wraz z późniejszymi zmianami.

Szklary Górne, dnia 1 października 2014 r.

 










 

Parafia p.w. Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Szklarach Górnych | Szklary Górne 40 | tel. 664 495 355